Vlastní šrafovací vzor v Revitu
Vytvořte si vlastní šrafovací vzory do Revitu. Buďto geekovsky zápisem kódu do PAT souboru, nebo komfortněji pomocí doplňku PyRevit!

Šrafy v Revitu
Šrafy nebo správněji vzory výplní v Revitu máme dvojího typu. Šrafy typu kreslení, které používáme pro běžné šrafovací vzory materiálů. Tyto šrafy zachovávají své měřítko "na papíře", tzn. pokud měníme měřítko výkresu, na monitoru zdánlivě mění svou hustotu, ale po vytištění bez ohledu na měřítko vypadají shodně. Druhým typem jsou pak modelové šrafy, které používáme tehdy, pokud rozměrově odpovídají skutečným rozměrům. Typicky je použijeme pro obkladové materiály (dlaždice 300x300, dřevěný obklad) nebo vyjádření nějakého rastru o určitém rozměru (kazetový podhled 600x600). S modelovou šrafou v pohledu můžeme manipulovat (posun, natočení), avšak pouze u systémových rodin, případně pokud je aplikujeme malbou.
Vlastní šrafy zápisem kódu do PAT souboru
Vlastní šrafu je možné vytvořit pouhým zápisem kódu do souboru s příponou PAT. Tento soubor můžeme při vytváření nových vzorů v Revitu načíst. Standardně se v Revitu dají naklikat jen velmi základní vzory.
Revit používá shodný nebo velmi podobný formát pro definici šrafy jako AutoCAD. Soubor. Oblíbené šrafy z CADu je tedy možné použít.
Šrafy definujeme zpravidla v milimetrech. Správně definovaná šrafa je vytvořena bez přepočtu do měřítka - v měřítku 1:1 po "vytištění na papíře".
Hlavička PAT souboru vypadá následovně (jednotka - zde milimetry, název šrafovacího vzoru, typ chování šrafy - tedy kreslení "DRAFTING" nebo model "MODEL"):
;%UNITS=MM
*Srafa 1
;%TYPE=DRAFTING
Hlavička šrafovacího vzoru
Za touto hlavičkou, která předchází definici každého vzoru (v jednom PAT souboru je vhodné evidovat více definičních vzorů šraf). Následuje již definice jednotlivých segmentů šrafy, které nakonec vytvoří komplexní grafiku šrafovacího vzoru.
45,0,0,0,3
45,0,1.4,0,3
135,0,0,0,3
Definice jednotlivých částí vzoru - celkem tedy tři definice na třech řádkách

Syntaxe zápisu je následující:
Úhel, posun počátku ve směru x, posun počátku ve směru y, "tečný" posun od počátku ve směru čáry, "normálový" posun kolmý na směr čáry a následuje volitelná mezera (obsahuje vždy zápornou hodnotu!). Hodnoty oddělujeme čárkou, desetiny tečkou. Kód na prvním řádku tedy vytvoří nepřerušovanou čáru pod úhlem 45° , resp. rovnoběžky vzájemně od sebe vzdálené 3mm.
Čerchovaná čára by vypadala takto - rozepsaná na dva řády (někdy je možné ji zapsat i na řádek jediný - opakováním posledních dvou čísel oddělených čárkou):
45,0,2.8,0,3,2,-2.5
45,2.1,4.9,0,3,0.5,-4
Čerchovaná čára
Při definici šrafy se zkuste vyhnout zaokrouhleným číslům, případně je uvést s maximálním počtem cifer. Příliš zaokrouhlená šrafa se může začít postupně rozjíždět - tím víc, čím víc je vzdálena od počátku. Výsledek potom může vypadat jako "rozsypaný čaj".
Pro příliš komplexní šrafy již není vhodné psát takovýto kód, ale použít nástroj doplňku PyRevit. Já po něm sahám i v případě definice jednoduché šrafy, je ale asi dobré vědět, jak to funguje uvnitř.
Vlastní šrafy pomocí nástroje PyRevit
Začneme tím, že si připravíme "vzorek" šrafy, který se má opakovat.
"Vzorek" může vypadat například takto - je potřeba si vždy představit, jak bude fungovat opakování šrafy ve směru X a Y. Funguje to podobně jako práce s texturami, kde také nechceme, aby byly vidět místa napojení.



Další postup je takový, že vybereme pouze(!) černé čáry, aktivujeme nástroj Make Pattern z doplňku PyRevit a následně klikneme na levý spodní a pravý horní roh červeného čtverce / obdélníka.

Zbytek už je poměrně jasný. V Revitu se vytvoří nový vzor výplně, můžeme jej případně vyexportovat jako definiční soubor PAT.
U natočených šraf může být mnohdy jednodušší vytvořit vzorek pro generování otočený - jako na následujícím obrázku a natočení provést až následně pomocí parametru "Rotation" dialogového okna:

Pozn. Všechny šrafy na úvodním obrázku byly vygenerovány pomocí nástroje PyRevit.